fbpx

Vanhalle panimoalueelle, Turun ja Kaarinan rajalle, rakentuu lähivuosina uudenlainen yrityskeskus. Hartwallin entiseen panimorakennukseen toteutetaan vuonna 1973 valmistuneen Piispantorni-rakennuksen mittava julkisivusaneeraushanke, johon tulee nykyisten tilojen lisäksi noin 2 700 m2 uutta toimitilaa yrityksille.

Kyseessä on turkulaisten kuvataiteilija Mauri Kososen ja arkkitehti Heimo Paukkusen suunnittelema, ja Teräselementin toteuttama kokonaisuus, jossa taide, arkkitehtuuri ja julkisivujen tekninen toteutus toimivat saumattomasti yhdessä. Teräselementti toimii saneerauksen pääurakoitsijana vastaten ratkaisusuunnittelusta ja kokonaistoteutuksesta.

Julkisivuissa pala valtamerta

Piispantorni-rakennus kuvaa suurta, leikattua kuutiota valtamerestä – Big Blue -teema ulottuu koko kiinteistöön. Rakennuksen julkisivumateriaaliksi valittiin yhdessä Teräselementin kanssa sähkökemiallisesti käsitelty ruostumaton teräslevy, joka vaihtaa väriä meren ja veden sävyissä valaistusolosuhteiden mukaan. Seiniin haluttiin luoda mahdollisimman tarkasti oikeanlainen merellinen tunnelma, joten myös julkisivukasetti on pinnaltaan aaltoileva. Vastaparina sille toimii ruostepintainen, COR-TEN®-teräksestä valmistettu sivurakennus, joka kuvaa säleikköineen rantakalliota. Piispantorni-rakennuksen vihreät, pyöreät ikkunat jatkavat teemaa, luoden akvaariomaisen näkymän sisätiloihin.

Piispantorniin nousee 835 m2:n julkisivutaideteos

Julkisivukokonaisuuden timanttina loistaa Kososen 835 m2:n Big Blue -julkisivutaideteos, joka koostuu 189 painetusta lasiruudusta. Puuväri-akvarellimaalauksesta ja vedenalaisista valokuvista yhdistelty taideteoskuva nostaa luonnollisen kokoisen, 25 metrisen sinivalaan 60 metrin korkeuteen meren pinnasta. Kuvataiteilijan mukaan teos haastaa pohtimaan luonnon, ihmisen ja rakennetun ympäristön välistä suhdetta.

Big Blue -julkisivutaideteoksen teema syntyi Mauri Kososelle luonnosvaiheessa: ”Tavoitteena oli toteuttaa mahdollisimman pysyvä, näyttävä ja huoltovapaa taideteos julkisivuun, joka olisi myös valaistu. Törmäsin teosideaa miettiessäni Mikkelissä viime vuonna valmistuneeseen ESPER-perhetaloon, jonka taidelasiseinät Teräselementti oli toteuttanut. Päädyinkin ehdottamaan tilaajalle teknistä ratkaisua, jossa taideteos toteutettaisiin yhdessä Teräselementin kanssa, heidän Coloratura-lasiverhoilutuotteellaan”, Kosonen kertoo.

Taideteoksen lasipainatuksen on toteuttanut tamperelainen Rakla Oy, joka toimi Teräselementin kanssa yhteistyössä myös perhetalon julkisivutoteutuksessa.

Myös valaistus tukee julkisivukokonaisuutta

Pimeällä lasitaideteos ja koko Piispantorni-rakennus valaistaan. Myös valaistus toteutetaan teeman mukaisesti; valojen avulla toistetaan vedenpinnan aaltomaista liikettä ja jäljitellään auringonvalon liikettä veden pinnan alta nähtynä. Valaistuksen on suunnitellut Turku Energian ulkovalaistussuunnittelija Antti Viertamo yhdessä Kososen kanssa.

Myös valaistuksen tekninen toteutus on hiottu yksityiskohtia myöden huippuunsa. Teräselementin Lempäälän tehtaalle on noussut projektin aikana noin 8,5 metrinen testiseinä, jossa on selvitetty muun muassa sitä, miten valo läpäisee painetun lasin, ja miten esimerkiksi valaisimet asettuvat lasin ja taustapellin väliin niin, että saavutetaan mahdollisimman tasainen valaisu ja vältytään valovuodoilta. Konkreettisesta julkisivu- ja sisävalaistuksesta vastaa Turku Energia Urakointipalvelut.

Visuaalinen ja tekninen suunnittelu täydentävät toisiaan

Kosonen kiittää Teräselementtiä hyvin sujuneesta projektista – joustavalla suunnitteluyhteistyöllä on päästy onnistuneeseen lopputulokseen, ilman kompromisseja.

”Näin massiivisen kokoinen kohde on toki aina haastava ja pitkä prosessi, mutta mitään ylitsepääsemätöntä haastetta tässä ei ole ollut. Teräselementillä on aiempaa kokemusta vastaavasta teknisestä toteutuksesta – ihan mitä toimijaa ei olisi tähän voinut edes ajatella. Prosessi on ollut selkeä, ja mikä tärkeintä, alkuperäinen idea ja taideteos on saatu toteutumaan onnistuneesti. Kohteeseen on esimerkiksi tehty paljon rakennusteknisiä muutoksia, jotta on päästy parempaan visuaaliseen lopputulokseen”, Kosonen kehuu.

Mikkelin ja Kaarinan julkisivukohteet osoittavat, että käynnissä on laajempi murros suomalaisessa julkisivurakentamisessa. Myös rohkeampiin, selvästi erilaisiin julkisivuratkaisuihin pyritään etsimään uudenlaisia vaihtoehtoja. Kosonen toivookin, että tämänkaltaisia toteutuksia ja vuorovaikutteisuutta nähtäisiin lisää lähitulevaisuudessa.

”Taideteokselle on yleensä rajattu vain pieni alue esimerkiksi rakennuksen sisätiloista. Julkisivut ovat kuitenkin valtavia pintoja, joissa jo itsessään on omat kustannuksensa. Pienellä lisäkustannuksella olisi mahdollista tehdä usein jotain erittäin näyttävää. Taiteilijoilla ja arkkitehdeillä on visuaalista kokonaisnäkemystä, Teräselementin kaltaisilla toimijoilla taas teknistä ja toteuttavaa erityisosaamista, joka antaa myös meille lisää työkaluja toteutukseen. Onkin erittäin tärkeää, että kaikki suunnittelevat tahot ovat mukana alusta lähtien”, Kosonen summaa.

 

Työt Piispanristin kohteessa on aloitettu ja julkisivusaneerauksen sekä taideteoksen arvioidaan valmistuvan elokuussa 2020. Hanke on yksityisrahoitteinen.

 

Big-Blue-havainnekuva-julkisivusaneeraus-Teräselementti-

Big Blue-taiteilijan luonnos-Mauri Kosonen-julkisivusaneeraus-Teräselementti

Havainnekuvat: Studio Saari/ Sami Saari ja Mauri Kosonen

 

Piispatorni-rakennus-julkisusaneeraus-Teräselementti

Julkisivujen asennus on alkanut kohteessa.

Säänkestävä cor-ten terässäleikkö ja teräslevy-julkisivumateriaalit-Teräselementti

Kuvassa säleikköjä ja julkisivulevyä säänkestävästä teräksestä (COR-TEN).

Sähkökemiallisesti käsitelty RST aaltopinta-julkisivumateriaalit-TeräselementtiAsennus käynnissä: sähkökemiallisesti käsitelty ruostumaton teräslevy, aaltoileva pinta.

Sähkökemiallisesti käsitelty RST aaltopinta-julkisivumateriaalit-Teräselementti

Lähikuva julkisivumateriaalista: sähkökemiallisesti käsitelty ruostumaton teräslevy, aaltoileva pinta.

Kuvat kohteesta: Teräselementti Oy

 

Jaa artikkeli somessa