Helsinki-Vantaan lentoaseman non-Schengen-alueelle on rakennettu lisää terminaalitilaa, lentokoneiden siltapaikkoja sekä matkalaukkujärjestelmän laajennusta jo vuodesta 2014 lähtien. Helsingin sijainti on ihanteellinen vaihtoliikennematkustajien käyttöön Euroopan ja Kaukoidän välillä. Lisäksi Helsinki-Vantaan lentoasemalla on hyvä maine nopean vaihtoliikenteen välilaskupaikkana. Kaikki liikenne on kätevästi saman katon alla yhdessä terminaalissa laajennusosia myöten ja kaiken kaikkiaan lentoasema on toimiva ja turvallinen.

Kuvat: Finavia Oyj

 

VLK-projektiksi kutsuttuun, Finavian yli miljardin euron kehitysohjelmaan kuuluvan projektin julkisivuihin kuuluu valtavasti isoa ikkunapinta-alaa eli terästä, lasia ja alumiinia. Teräselementti on ollut mukana lähes kaikissa VLK-projektin urakkaosissa toimittaen julkisivu- ja teräsrakenteita terminaalirakennuksiin ja matkustajasiltoihin.

-VLK-projekti jakautuu kuuteen erilliseen urakkaosaan ja niissä jokaisessa on oma kehitys- ja toteutusvaiheensa, kertoo Finavian projektitoimiston projektipäällikkö Esa-Pekka Timonen.

Luottamus ja laadukas tekeminen toimivan yhteistyön takeina

VLK-projektin alkaessa kilpailutettiin kaksi rakentamisen yhteistyökumppania. Infrapuolen toteuttaa Destia ja terminaalipuolesta vastaa YIT projektinjohtourakkamallilla. Lisäksi YIT pilkkoo työt vielä pienemmiksi hankintakokonaisuuksiksi. YIT haki yhteistyökumppania julkisivujen toteutukseen, ja kilpailutusten ja neuvottelujen myötä Teräselementti nousi lopulta voittajaksi. Molemminpuolinen tyytyväisyys on poikinut vahvan kumppanuuden yritysten välille.

-Minulla oli jo aiemmasta työelämästä hyvät kokemukset yhteistyöstä Teräselementin kanssa. Viimeinen urakkaosamme on lähdössä kohta liikkeelle ja neuvottelut ovat taas edessä myös Teräselementin kanssa, kertoo Timonen. Kilpailutuksissa valitut yhteistyökumppanit YIT hyväksyttää aina myös toimeksiantajallaan, mutta urakkasopimukset solmitaan YIT:n ja valitun toimijan kesken. Sen vuoksi onkin tärkeää, että luottamus ja yhteistyön laatu ovat vahvalla pohjalla.

-Aikaisempien valmistuneiden urakkaosien jälkeen Teräselementti on saavuttanut hyvän aseman jatkoa ajatellen. Työsuoritukset heidän puoleltaan ovat olleet loistavia, joten meidän on helppo jatkaa neuvotteluita tulevien urakoiden osalta hyväksi havaitun kumppanin kanssa, kehuu Timonen.

Kohti yhteistä päämäärää

Ensimmäinen osa YIT:n ja Teräselementin yhteisestä urakasta valmistui jo kolme vuotta sitten. Teräselementin osalta projektissa oli tarjolla omat haasteensa, jotka ratkaistiin hyvällä suunnittelulla. Koska rakenteen jänneväli oli kymmenen metriä, kehitettiin kantavalle rungolle ratkaisu, jossa alumiinirunko on jäykistetty teräksellä yhdistäen molempien materiaalien hyödyt. Teräksellä saatiin tarvittava lujuus ja alumiinilla varmistettiin tasainen laatu sekä ulkonäkö. Keskeistä oli myös lasikokojen optimointi, jolla saatiin vältettyä liiallinen materiaalihukka.

Päällimmäisenä Timosen mieleen yhteistyöstä Teräselementin kanssa on jäänyt se, että urakat ovat sujuneet juuri niin kuin on odotettukin. Yhteinen päämäärä ja halu kehittää toimintaa ohjasivat tekemistä koko projektin ajan.

-Teräselementillä on ollut aito kiinnostus kohteeseen. Heillä on näkemystä, halua kehittää ja olla mukana toiminnassa. Erityisen tärkeänä pidän Teräselementin kantavien teräsrakenteiden CE-merkintää eli EN 1090 -sertifikaattia, joka takaa tuotteiden laadun, kiittelee Timonen.

Jaa artikkeli somessa