fbpx

Teräselementti saneeraa työympäristöjä kehittävän Wulffin Espoon pääkonttorin julkisivun yrityksen strategiaan ja nykypäivään sopivaksi. Kyseessä on 80-luvun puolivälissä rakennettu, kaksikerroksinen toimisto- ja varastorakennus, jossa on tilaa noin 4 000 neliön verran. Wulff osti kiinteistön vuosi sitten konserninsa pääkonttoriksi. Tilat on jo remontoitu sisältä, ja nyt myös rakennuksen ulkoasu halutaan päivittää.

Wulffin kehitysjohtaja Marko Helin uskoo, että kiinteistön arvo nousee julkisivuremontin myötä.

– Tällä hetkellä kiinteistö näyttää ulkoapäin aikansa elementtitalolta. Rakennus on sisältä todella hieno, joten tahdomme tuoda myös ulkoasun 80-luvulta 2020-luvulle.

Helin huomauttaa, ettei asiakas aina tiedä, mitä kaikkea voisi toivoa. Avuksi projektiin otettiinkin Teräselementin oma arkkitehti, joka suunnitteli lopputuloksesta kustannuksiltaan järkevän ja toteutuskelpoisen. Wulff myös sai Teräselementiltä heti kustannusarvion päätöksenteon tueksi.

– Teräselementin asiantuntijat kuuntelivat meitä, kyselivät ja piirsivät sellaisia suunnitelmia, jotka miellyttäisivät meidän silmäämme ja olisivat kustannustehokkaita. Suunnittelu onnistui mielestäni todella hyvin, Helin sanoo.

Samaa mieltä on myös Wulffin markkinointivastaava Tarja Törmänen.

– Teräselementin suunnittelija teki loistavaa työtä. Me emme ole julkisivurakentamisen ammattilaisia, joten meidän on turha käyttää aikaamme tähän. Pystyimme luottamaan siihen, että Teräselementti tarjoaa ratkaisuja, jotka oikeasti palvelevat meitä asiakkaana.

Uusi julkisivu viestii Wulffin strategiaa

Wulffille päädyttiin räätälöimään julkisivukokonaisuus, jossa 80-luvun betonielementtien päälle verhoillaan uusi julkisivu sileillä julkisivukaseteilla. Samalla suunniteltiin kyltit ja selkeä ohjaus pääsisäänkäynnille, sisääntuloaulan viestitaulut, paikka muraalimaalaukselle ulkoseiniin sekä alumiinilevyt ikkunoiden väliin.

Törmänen kertoo, että uuden julkisivun visuaalinen ilme viestii yrityksen brändistä ja missiosta: maailman parantamisesta työpaikka kerrallaan. Kokonaisuudella viestitään esimerkiksi vastuullisuudesta, yhdenvertaisuudesta ja ilmastotekojen merkityksestä. Ulkoasulta on haettu myös valoisuutta ja toiminnallisuutta. Törmänen on erityisen iloinen siitä, että kun ensimmäisiä suunnitelmia jouduttiin kustannussyistä hieman muuttamaan, Teräselementin suunnittelija löysi uusia tapoja viestiä Wulffin arvoista. Nyt vastuullisuudesta kertovat esimerkiksi valitut värit, selkeästi merkityt sähköauton latauspisteet ja julkisivujen muraalit, joilla voidaan osallistaa alueen asukkaita ja paikallisia taiteilijoita. Julkisivusuunnittelussa kiinnitettiin huomiota myös siihen, että rakennus sopii yleiskaavaan.

– Suunniteltu julkisivu palvelee strategiaamme ja näyttää meiltä. Teräselementin suunnittelija ymmärsi hyvin, mikä on meille tärkeää ja reagoi toiveisiimme nopeasti, Törmänen toteaa.

Kokemus auttaa projektin toteuttamisessa

Helin kertoo, että Teräselementti valittiin julkisivuremontin toteuttajaksi aktiivisen myyjän ja asiakkaan huomioon ottavan palvelumallin vuoksi. Teräselementillä on hyvät referenssit vastaavista kohteista ja kokemusta eri seinärakenteista, mikä auttaa arvioimaan jo alusta alkaen, mitä milloinkin kannattaa tehdä.

Projekti on vielä alkuvaiheessa, sillä Helinin mukaan julkinen byrokratia on osoittautunut mutkikkaammaksi kuin yrityksessä osattiin odottaa. Hän uskoo, että lopputulos kuitenkin palkitsee.

– Uskon, että julkisivun uusi ilme lisää henkilöstön tyytyväisyyttä, tuo yritykselle positiivista näkyvyyttä ja nostaa kiinteistön arvoa vuosikymmeniksi eteenpäin.

Havainnekuvat: Marjo Lalli, Teräselementti Oy

Jaa artikkeli somessa